Kaynak: Türkiye'nin Sosyal ve Kültürel
Projesi Kapsamında çıkartmış olduğu, ANADOLU'DA AŞİRETLER,
CEMAATLER, OYMAKLAR (1453-1650) kitapları serisi, II. cilt 712-717
sayfalarından alınmıştır.
Yazar: Prof. Dr. Yusuf HALAÇOĞLU
Cemaat Adı
Taife
Grup
Boy
S
H.
M.
Yurdu
Sancak
Nahiye
Kaynak
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
Dündarlı
Cemaati
Eymür
T
25
5
Çat m.
Karaman V.
Niğde Kaz.
BOA, TD, nr. 1061
s.344, Sene 928
(1521-22)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
Dündarlı
Cemaati
Eymür
T
4
0
-
Karaman V.
Niğde Kaz.
BOA, TD, nr.32,
s.282, sene 906
(1500-01)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
-
Eymür
T
55
71
Kervanizi k.
Niğde S
Şamardı Nah.
TKA, VCD, nr.135,
vr.81a-b, sene 992
(1584-85)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
-
Eymür
T
0
0
Baran m.
ziraat yeri
Niğde S
Şamardı Nah.
TKA, VCD, nr.135,
vr.88a, sene 992
(1584-85)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
-
Eymür
T
0
0
İbrahim Paşa
Akdağ, Saluca
yaylak sahilden
gelip yaylarlar
Niğde S
Şamardı Nah.
TKA, VCD, nr. 135,
vr. 89a, sene 992
(1584-85)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
-
Eymür
T
0
0
Kara Kaya Boğazı,
Çirmen Gedüğü,
Çam Çayırı Yaylak
Niğde S
Şamardı Nah.
TKA, VCD, nr.135,
vr. 89a, sene 992
(1584-85)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
-
Eymür
T
0
0
Selman Efendi m.
Niğde S.
Karahisar Nah.
TKA, VCD, nr.135,
vr. 272b, sene 992
(1584-85)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
Dündarlı
Cemaati
Eymür
T
17
2
-
Karaman V.
Niğde Kaz.
BOA, TD, nr.1061,
s.343, sene 928
(1521-22)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
Dündarlı
Cemaati
Eymür
T
16
4
.... ? k.
Niğde S.
Sazlı Nah.
BOA, TD, nr. 42,
s.34, sene
II. Bayezid Dön.
(1481-1512)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
Dündarlı
Cemaati
Eymür
T
25
5
Pınarbaşı
Karaman V.
Niğde Kaz.
BOA, TD, nr. 1061,
s.344, sene 928
(1521-22)
Dündarlı
Cemaati
(Perakende)
Dündarlı
Yörükleri
Dündarlı
Cemaati
Eymür
T
24
6
-
Karaman V.
Niğde Kaz.
BOA, TD, nr. 1061,
s.344, sene 928
(1521-22)
Dündarlı
Cemaati
Dündarlı
Yörükleri
-
Eymür
T
16
8
Aspandık
Cemaati
Niğde S.
Karahisar Nah.
TKA, VCD, nr.135,
vr. 267a, sene 992
(1584-85)
Kaynak: T.C.
BAŞBAKANLIK DEVLET ARŞİVLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı
Yayın Nu: 32
Defteri-i Hakani Dizisi: III
387 Numaralı
MUHASEBE-İ VİLAYET-İ KARAMAN VE RUM DEFTERİ
(937-1530)
I
Konya, Bey-Şehri, Ak-şehir, Larende, Ak-saray,
Niğde, Kayseriyye ve İç-il Livaları
Sitemizde yayınlanan ''1530 Niğde Haritası'' yukarıda tam adı
belirtilmiş olan kaynağın 143. sayfasından alınmıştır.
Kaynak: Kayseride
Oğuz-Türkmen(Yörük) Boylar
Yazar: Burhanettin AKBAŞ
155. Dündar/Dündarlu: Oğuzların Eymür boyuna
mensupturlar. 1500 yılında Dündarlı isimli bir oba sadece 2 hane
nüfusa sahipti. Günümüzde ise Yahyalı ilçesinin batısında Niğde'ye
bağlı Dündarlı isimli bir yerleşim yeri mevcuttur.
Kaynak: Niğde Tarihi
Üzerine, Sayfa 57
Yazar: Prof. Dr. Musa ŞAŞMAZ
Dündarlı Cemaatinin Kayseri-Niğde çevresinde
varlığıyla ilgili 1500 yılına ait bir kayıttan 2 hane nüfusa sahip
küçük bir grup olduğunu görüyoruz. Dündarlı cemaatinin kalabalık
grubu Adana'nın kuzeyinde yurt tutmuşlarken, Maraş, Develi ve
Konya'da mevcutları bilinmektedir. Niğde'ye yerleşen Dündarlı
Cemaati Atçekenler Cemaati oymaklarındandır.
Kaynak: OĞUZLAR (Türkmeler)
Tarihleri, Boy Teşkilatı, Destanları
İlavelerle 3. Baskı
Yazar: Prof. Dr. Faruk SÜMER
s.179: At-Çekenler ve Komşu Oymakları: Marco
Polo'nun dediği gibi, Türkmenler Orta-Anadolu'da soylu atlar
yetiştiriyorlardı. Bilhassa Konya bölgesindeki Türk oymakları,
Karaman-oğulları ve Osmanlılar devrinde de her yerde aranan atlar
yetiştirmekte devam etmişlerdir. Bunlar ilk önce vergilerini
yetiştirdikleri atlardan verdikleri için At-Çeken
denilmiştir.......Aşağıda bu yörelerdeki ve Karaman iline bağlı
diğer bazı yerlerdeki en belli başlı oymaklarında adı verilmiştir.
Niğde: Bereketlu, Dündarlu, Bulğarlu
s.259: Bugün Anadolu'da Çarıklı adlı 5 köy olduğu gibi,
Çarıklar şeklinde köyler de görülmektedir. Bu köylerin Kaşgarlı'da
geçen Çarukluğ boyuyla ilgili olup olmadığı üzerine kesin bir şey
söylenemez. Adana bölgesinden Niğde'ye göç ederek Yavuz Selim
devrinde orada yaşayan Dündarlu oymağının obaları arasında 9
vergi nüfuslu Carıklı adlı küçük bir teşekkül görüldüğü
gibi...(Yavuz Selim devrinde kasabamızın var olduğuna bir kanıttır
burası)
Kaynak: Niğde Haber
Gazetesi 19 Aralık 2003 Cuma Sayfa 6
Kasabamızın hangi tarihte kurulduğu belirlenememektedir. Ancak
kasaba ileri gelenlerine göre 4-5 asır önce yerleşim yeri olduğu ve kuruluşu
hakkında da kasaba geneline birden fazla söylentinin bilindiği ifade
edilmektedir.
Bir rivayete göre; kasabayı ilk olarak KOLSUZ İBRAHİM adında bir
kişinin kurduğu, bu kişinin oldukça dindar biz zat olarak bilindiği,
kasabanın adının da önceleri "DİNDARLI" olduğu söylenmektedir. Zamanla
değişime uğrayarak "Dündarlı" şeklini aldığı ifade edilmektedir.
İkinci söylentiye göre; 1200 yıllarında göçebe hayatı yaşayan ve YÖRÜK adı
verilen grupların geçim kaynağı olan sürülerini otlatmak için
şimdiki kasaba oymağında bulunan su başına kondukları ve buradan
daha sonra göç ettikleri bilinmektedir.
Bir başka söylentiye göre de; Horasan'dan kaçak olarak gelen
eşkıyaların
saklanmak üzere buradaki ormanlık dereyi seçtikleri "saklanma" ve "dulda"
anlamına gelen DÜNDARLI adını buradan kaynaklandığı belirtilmektedir.
Kasaba yakınlarında yapılan ve elde edilen kazı sonuçlarına göre;
Selçuklulara ait eserlerin bulunduğu da belirtilmektedir. Bu nedenle
de kasabanın Selçuklular devrinde de yerleşim merkezi olarak
kullanıldığı anlaşılmaktadır.
Kasabada daha önce Rumların yaşadığı yapılan kazılar ve çıkan tarihi
eşyalardan anlaşılmaktadır. Yapılan kazılarda eski eser ve tarihi paralara
rastlanmıştır. Rumlar'a ait olan kaplar, şişeler ve heykeller bulunduğu
söylenmektedir. Ancak kasabada Rumlar'a veya başka kültürlere ait şu anda
tarihi değeri olabilecek herhangi bir kalıntı bulunmamaktadır. Sadece HANÖNÜ
diye tanımlanan bir mevki vardır. Orada bir han olabileceği ve büyük olmasa
bile orta halli bir yerleşim merkezi ve yol üstü ağırlama yeri, ya da
konaklama yeri olabileceği gözlenmektedir.
Kasabada Rumlar'ın yaşadığını kuvvetlendirici bir başka olay da çevrede
bulunan bazı yerel mevkiilerin adlarıdır. Örneğin; Gavurlar Bağı, Gavur
Deresi, Katırcı Yolu, Kızılca Köy gibi ...
Kaynak: FIRAT ÜNİVERSİTESİ
Sosyal Bilimler Dergisi
Cilt:19, Sayı:2, Sayfa:308
16. Yüzyılın İlk Çeyreğinde Niğde Kazası
Köylerinin Yer Tespiti (1500-1522)
Sıra No
Karyeler
Sayfa No
TD 42
Sayfa No
TD 455
Sayfa No
387 No. Defter
Bugünkü Adı ve Yeri
2
Ağcain
41-42'de
693
164
Ağmezer Mevki
Dündarlı Kas. Yakınlarında
Yukarıdaki tabloda da görüldüğü gibi o tarihlerde bugünkü
Ağmezer diye bildiğimiz mevkide ''Ağcain'' diye bir yerleşim yeri
olduğu anlaşılmaktadır.
Kaynak: Niğde Sancağı (
İdari ve Demografik Yapı) 1868-1923
Yazar: Yrd. Doç. Dr. İbrahim ÖZTÜRK
Sayfa:116 Tablo 5 1872 Tarihli KVS Nüfus
Bilgileri
Yer Adı
Nüfusu
Hane Sayısı
Dündarlı Karyesi
261
87
Sayfa 202 (D. Hicri 1312 (1894)
ve 1314 (1896) Tarihli Konya Vilayet Salnamelerinde
Belirtilen Niğde, Kaza ve Nahiyelere Bağlı Köyler ve
Nüfusları)
Dündarlı
385
121
Rivayetler (Söylentiler)
- Kasabamız; 1280'li yıllarda Yahya Gazi (Yahyalı)
ile birlikte kurulduğu rivayet edilmektedir.
- Ağmezer, Hüyük, Gavurun Öldüğü Dere, Uyuz Pınarı, Söğütler Deresi,
Tulüce, Tıras vb. yerlerde obaların olduğu sanılmaktadır.
- Kasaba üç yanı dağlarla çevirili bir çanak şeklindedir. Buraya ilk
yerleşenlerin bu stratejiyi göz önünde bulundurdukları
anlaşılmaktadır. Engebeli bir araziye sahiptir. Kasabanın ortasından
geçen dere yatağı boyunca yerleşim yerleri düzenlenmiştir.